måndag, februari 19, 2007

Powerpoint och jobbansökningar.

Idag har jag förberett det seminarium jag förväntas hålla inför mina medstudenter nästa Tisdag. Eftersom jag, som alla säkert redan vet, får panik om jag ens TÄNKER tanken att tala inför en grupp människor har jag förberett mig minutiöst. Att det är just Fenomenologin jag ska prata om, som vid det här laget känns som trygg, välbekant mark gör dock, till min stora förvåning, att jag INTE ligger sömnlös om nätterna. En liten, liten del av mig tycker nästan att det ska bli kul.

Jag tänkte, som stöd för det jag vill presentera, använda mig av min gamla fiende PowerPoint. Efter att ha sett riktigt kusliga exempel på hur DÅLIGT ett föredrag kan bli om man använder programmet på FEL sätt tänkte jag försöka undvika detta. Jag tänker hålla mig till "the Basics". Att ge publiken rubriker till det jag talar om borde, åtminstone enligt mig, öka tydligheten och minska risken att publiken- eller jag själv för den delen- missförstår eller tappar tråden och går vilse i något helt annat.

Den jobbansökan jag, med tårarna rinnande, knåpade ihop förra veckan skickade jag iväg igårkväll. Jag förväntar mig inte ALLS att få jobbet bland alla de andra säkert mer kvalificerade personer jag föreställer mig också kommer söka det. Helst av allt hade jag bara glömt att jag skickat iväg min ansökan. På så vis kunde jag bli glatt överraskad OM dom till äventyrs skulle vilja ha mig.

Arbetsgivaren överraskade dock med att idag skicka ett mail som bekräftelse på att dom tagit emot min ansökan. Det har nog aldrig hänt mig förut! Kanske finns det hopp om mänskligheten och världen ändå?