torsdag, januari 15, 2009

No news is bad news...

...men för första gången på evigheter känns det som om jag faktiskt har något nytt att berätta i bloggen. Here goes.

Jag har fått en praktikplats!

Att ta examen bara månaderna innan den mycket omskrivna "FINANSKRISEN!" slog till var inte något jag skulle beskriva som en högvinst i livslotteriet. Att det dessutom skulle komma att visa sig att jag genom att skaffa mig en akademisk examen automatiskt diskvalificerat mig från den typ av jobb jag tidigare haft gjorde inte saken bättre.

Plötsligt ansågs jag "överkvalificerad" för butiksjobb samtidigt som jag sågs som "inte tillräckligt erfaren" för de jobb jag skulle kunna söka utifrån min utbildning.

Personligen är jag inget vidare på att vara arbetslös och har inte varit varken trevlig eller glad sedan mitt vikariat på förra jobbet tog slut i november. Tvi! Luther är alldeles för stark i mig. Jag vet dock även att offerkoftan inte är något att dra på sig om man vill hålla sig attraktiv på arbetsmarknaden och har verkligen försökt hålla jävlaranammat uppe, även om det varit med blandad framgång.

När jag i somras försökte få tag på en praktikplats för att skaffa mig den där erfarenheten alla sa att jag saknade hade arbetsförmedlingen inga pängar kvar, och de enda som var berättigade till nån hjälp alls var de som gått arbetslösa alla sina 400 dagar och nu inte kunde få mer A-kassa.

Sedan hände någonting. I mitt fall skulle man kunna säga att finanskrisen ledde till något positivt, då min praktik är en indirekt följd av att världsekonomin smällde (vare sig den nu ULTRACHOCKEXPLODERADE såsom tidningarna framhåller, eller mer sakta pyste likt en cykelslang som tappar luften...).

För att stävja Sveriges nära förestående ekonomiska undergång med svavelregn och anarki, bestämde sig Reinfeldt och grabbarna nämligen för att ge mina vänner Arbetsförmedlingen mer pängar. På så vis skulle dom i sin tur kunna ge även de som inte utförsäkrat sig hjälp i kampen om ett konstant sjunkande antal jobb.

Imorgon ska jag så på mitt första möte på stället jag ska vara på och hoppas kunna börja någon gång under nästa vecka. Företaget är ett teknikkonsultföretag med en bred verksamhet inom samhällsbyggande och min kontaktperson är chef för affärsområdet samhällsplanering. Som jag ser det är detta en jättechans för mig att få insyn i och kunskap om ett företag som sysslar med saker som faktiskt i mångt och mycket knyter an till min utbildning. Grattis Annika; dags att visa vad du går för!

Tack för det herr Reinfeldt!

4 Comments:

Blogger Åsa said...

"Det är din tur nu - vinden har vänt!" Grattis å lycka till!

16 januari, 2009 17:59  
Blogger Eibon said...

Ja, jag hoppas det. Tack! Det kommer bli superspännande!

16 januari, 2009 23:53  
Blogger Everydaybi said...

Grattis! Det var roligaste nyheten det här året! Välförtjänt.

24 januari, 2009 17:00  
Blogger Eibon said...

Tackar! Jag börjar imorgon! Hysteriskt nervöst men jättekul.

Hoppas nu bara att det ger någonting också, på lång sikt.

25 januari, 2009 11:09  

Skicka en kommentar

<< Home