lördag, juni 02, 2007

Indiana Jones...

och jakten på den försvunna skatten.

Fredagkvällen har spenderats med hyrfilm och popcorn. Glatt överraskad blev jag varse att filmen från 1981 är precis lika bra nu som då. Matinéfilm, i ordets rätta bemärkelse, fast med mina nostalgiska glasögon så långt mycket bättre än de motsvarigheter som produceras idag.

Att återuppleva barndomen med Indiana Jones fick mig att längta efter att få möjlighet att se om de 3 säsonger av "The Twilight Zone" som gick mellan 1985 och 1989. Trots att jag letat efter avsnitten på köp-DVD så fort jag haft möjlighet har jag bara lyckats hitta de från -59.

Då serien gick på svensk tv hette den "Bortom mörkret". Jag vet inte exakt vilket år det var, men jag bör ha varit i 10 årsåldern. Ingen i min familj var någonsin uppe efter halv 11, varesig det var vardag eller helgdag. Så på fredagkvällar låg jag själv i ena hörnet av hörnsoffan, med pappa snarkande i det andra, under en filt och väntade på att min favoritserie skulle börja klockan 22.45.

Eftersom jag naturligt var av samma kvällströtta skrot och korn som resten av familjen fick jag verkligen kämpa för att lyckas hålla mig vaken. Min lösning på problemet blev den balja med kallt vatten jag ställde brevid mig på soffbordet och som jag doppade huvudet i med jämna mellanrum för att inte somna.

Seriens producenter skulle bara veta att det långt upp i norra Europa låg en förväntansfull tioåring med huvudet i en plastbunke med vatten, bara för att kunna se hur karaktärerna i serien på olika märkliga vis "... entered the Twilight Zone...".

11 Comments:

Blogger Catharina said...

Vad handlade Twilight zone om? Jag går också och längtar efter en gammal serie men jag har glömt vad den hette. Den är nog senare än din favorit. Pojken hette Caleb vet jag och han hade en död syster som ibland visade sig för honom. Vet du vilken serie det kan vara?

03 juni, 2007 17:55  
Blogger Catharina said...

Kollade upp vad serien hette; American Gothic. Har du sett den?

03 juni, 2007 18:26  
Blogger Eibon said...

Twilight Zone var ett antal fristående avsnitt med små märkliga, kusliga eller otäcka historier. Fantastiskt! Jag saknar det så...

Din serie låter som om den är helt up my alley. Jag har inte sett... men jag måste helt klart kolla upp den!

Har du lyckats rädda din sandal, förresten?

03 juni, 2007 21:08  
Blogger Everydaybi said...

Twilight Zone var fantastisk, både den ursprungliga och senare varianter.

03 juni, 2007 23:56  
Blogger Eibon said...

Visst var det bra! Ju fler det visar sig vara som som gillade den desto mer ökar mina chanser om jag startar ett upprop för att släppa 80-talssäsongerna på DVD!

JA! Eller nej. Jag väntar tills någon anan gör det...

04 juni, 2007 00:12  
Blogger Catharina said...

Appropå sandalen- den tar jag med till skomakaren nere i Skåne och ser om de kan rädda den. Snyft...

04 juni, 2007 15:54  
Anonymous Anonym said...

Efter en snabb koll kunde jag nyss konstatera att jag kan ladda ner både ursprungsserien och den från 85.

Mitt smeknamn är Billen, och jag är personen som huserar brevid dig i sänghen om nätterna. Den riktiga personen, det vill säga, inte en av fantasivarelserna du värjer dig från varenda natt.

Om du lyssnar noggrannt så hör du vinden, och den viskar "gå inte över ån efter vatten". Jag tror till och med att den inflikar "pappskalle" efter. ;)

05 juni, 2007 11:51  
Anonymous Anonym said...

I övrigt så insåg jag nyss att din katt, Hecate, ser ut precis som Adolf Hitler när man ser henne från rätt (fel?) håll.

05 juni, 2007 11:53  
Blogger Eibon said...

Att du hittar den till mig är så fantastiskt vackert att jag inte finner ord för det!

Jag har sett i en massa filmer vad definitionen på äkta kärlek är. Ingen av dem har träffat rätt. Jag vet vad det är. Det är att greja Twilight Zone till sin älskade!

(Scenen med brännugnen i slutet av Return of the Living Dead 3, är dock fortfarande med i tävlan om det mest romantiska mänskligheten skådat. Att följa med sin zombieflickvän in i ett krematorium kommer precis efter att greja fram TV-serier på romantikskalan.)

06 juni, 2007 22:11  
Anonymous Anonym said...

hihi skitkul att du doppade huvudet i en bunke med vatten :)

13 juni, 2007 14:40  
Blogger Eibon said...

Jepps! En desperat lösning på ett då enormt problem.

Jag har fortfarande problem att hålla mig vaken. Kanske ett trix att testa nästa gång jag är på fest och börjar bli sömnig!

13 juni, 2007 16:41  

Skicka en kommentar

<< Home