fredag, februari 08, 2008

I R China.

Om ett par veckor ska vi ha ett klimatrollspel i skolan där alla fått ett land att representera i en klimatdebatt. Jag är Kina.

Just nu sitter jag och försöker skriva ihop min strategi och det blir sorgligt uppenbart att jag inte är född för skådespelaryrket. Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag ska kunna låtsas att jag är någon jag inte är och argumentera för deras sak? Hur kan jag ens TRO att jag vet något om hur det är att vara Kina när jag sitter här i mitt svenska radhus med mitt studiemedel och min statsfinansierade högre utbildning. Den information jag får är alltid silad genom ett västerländskt filter, så hur ska jag kunna veta vad som är "äkta"?

Mest rädd är jag att någon kines ska få höra min argumentation (...hur, frågar ni? Ja, inte vet jag! Kameraövervakning av klassrum... någon av mina medstudenter gömmer en diktafon under min stol och podcastar skiten sen?) och ta anstöt av min koloniala, lätt nedlåtande, kvasiförstående inställning till den verkliga problematik som kommer med att leva i ett land som Kina.

Det mesta vi köper i väst är producerat i Kina. Kinas industrier, och i förlängningen hela deras ekonomi, är beroende av kolkraft för att kunna producera saker vi i väst anser oss inte kunna leva utan. Samtidigt vill vi industriländer i väst få dem att skriva på våra avtal om hur mycket koldioxid dom får släppa ut, även om dom inte har pengar att göra de investeringar som krävs för att kunna skära ner på utsläppen. Eller har dom det? Kommer inte pengar med tillväxt? Försöker dom bara dribbla bort oss genom att hävda att dom är ett utvecklingsland?

Vi i I-länderna vill även i fortsättningen kunna köpa billiga produkter från Kina; kläder, väskor, skor och prylar. Men nu vill vi ha produkterna miljövänligt framställda också. Detta för att Kina, om utvecklingen fortsätter som den börjat, kommer omintetgöra resten av världens försök att rädda jordklotet från säker undergång och apokalyps. För så är det väl? Klimathotet är väl inte bara något Al Gore hittat på för att trygga sin ålderdom nu när hans politiska karriär inte är vad den varit?

Kina anser att de rikare länderna borde bidra med de pengar till de investeringar som krävs för att de ska kunna gå över till ett mer hållbart sätt att producera. Har dom inte en poäng i det? För det är ju inte så att de producerar Nikeskor och Louis Vuittonväskor till sig själva, utan de gör det åt OSS. För att vi ska kunna upprätthålla den livsstil vi anser oss ha rätt till är vi beroende av deras kolkraft.

Kanske är det så att det inte finns någon sanning, utan verkligheten är direkt beroende av vilka glasögon man har på när man betraktar den? Jag har ingen aning! Och dessutom ska jag kunna försvara mina argument! Ugh!

Lögn är sanning, sanning är lögn. Och kineser är inte skumögda gubbar med mogwais i burar.

2 Comments:

Blogger Everydaybi said...

Bra rutet!

Jag måste komma med en utmaning som jag själv fått av Camilla. Säg sju sanningar om dig själv, jag har knåpat samman sju om mig i min blogg och Camilla har gjort detsamma i sin. Handsken är kastad.

08 februari, 2008 23:57  
Blogger Eibon said...

Ojojoj... jovisst. 7 sanningar ska jag nog kunna uppbåda, med det blir nog inte vackert.

Å andra sidan är skelett mindre läskiga om man drar ut dom i ljuset.

09 februari, 2008 17:40  

Skicka en kommentar

<< Home