söndag, september 23, 2007

Fisketur och att rensa sill.


Idag har vi varit på fisketur. Med en motorbåt. På havet.

Trots att jag snart fyller 30 var det första gången för mig. En stor del av min barndom spenderades kajkandes runt i kanot på diverse vattendrag i Sverige men fram till idag har jag aldrig fått uppleva hur det är att sitta i en båt på öppna havet.

Sen var det det här med fisket. Min fiskekarriär kan summeras väldigt kort; en gång på Fritids åkte jag ut på Vombsjön med ett metspö och en hink mask. När det väl kom till kritan hade jag inte hjärta att spetsa den stackars masken på kroken och blev således den enda som inte fick prova på fiskets ädla konst den dagen. Jag tittade på när de andra barnen metade.

Idag slapp jag spetsa maskar; när man fiskar på havet har man stora blänkande drag som inte behöver agnas. Tack och lov fick jag ingen fisk på min krok. Det fick däremot både Billen och Linus. Jag fick förklarat för mig att pipen fisken gav ifrån sig Lennart försökte kroka av den från kroken inte var fiskens skrik i dödsångest utan simblåsan som tömdes på luft. Trots detta kände jag mig aningens olustig när jag satt där med 6 sillar i hinken som sprattlade mindre och mindre ju längre tiden gick, för att till slut ge upp andan helt.

När man sedan har fångat 6 sillar och bestämt sig för att behålla dom så måste man ju i moralens namn ta tillvara dessa havets frukter. En gång i första klass fick jag prova att rensa en sill och jag minns det som otäckt, kladdigt och blodigt. Efter det har jag skickligt lyckats dodga alla dylika göromål. Nu, med hinken full av sill såg jag dock ingen möjlighet att lyckas smita än en gång från fiskrensningen. Det var bara att ta tjuren vid hornen, bita i det sura äpplet och allt annat som vuxna säger när dom tvingas göra saker dom helst inte vill.

I slutändan visade det sig inte vara så farligt. Första sillen var värst, men när jag kommit en bit på väg förvandlades den söta fisken istället till en maträtt som skulle tillredas. Pannkakor stod på menyn sedan tidigare ikväll, men efter idag har jag 6 urtagna kanonfina sillar som ligger i frysen och väntar på att stekas.