torsdag, februari 14, 2008

Zombier.

Flera gånger när jag ramlat in i någon form av diskussion kring film eller böcker och jag nämnt att jag lever och andas zombier har folk jag inte känt närmare tittat på mig som om jag vore kort, grön, med stora svarta blanka ögon och sex långa fingrar på varje hand.

Zombier, överlag har varit ett udda intresse och det är väldigt sällan jag träffat folk som förstått min fascination, än mindre delat den. Zombier är förbehållet nördar och hårdrockare, folk utan socialt liv och med tvivelaktig hygien.

Att försöka förneka att jag är en nörd vore lönlöst, men resten skriver jag inte under på minsann. Jag anser mig vara helt normal (?) men med ett rätt nischat intresse, som jag är beredd att försvara med näbbar och klor. Vissa människor snöar in på allsvenskan eller CSI, jag har snöat in på vandöda.

Så igår när jag klickade mig igenom mina mest frekvent besökta webbutiker såg jag till min förtjusning (och genuina fasa) att Robert&Blads vår/sommarkollektion 2008 heter "Void- Eye of the Zombie". Istället för glossiga modefotografier tagna i chica storstadsmiljöer var modellerna sminkade till zombier och stod bland bråte i industimiljöer, blodiga och viftandes med motorsågar.

Betyder detta att zombier börjat bli ballt? Kommer jag att se blonda zombier med rosa läppglans i modereportagen inom en inte alltför avlägsen framtid? Kommer Paris Hilton dyka upp i skvallermagasinen med zombiesmink och små korta, söndertrasade, blodiga klänningar? Kommer det jag tycker om mest av allt förvandlas och kommersialiseras till ännu en hypad "trend" som Sofie Fahrman kan skriva spaltmeter om, bara för att sen avpollettera när nåt nytt dyker upp? ("Alltså det här med Varulvar känns bara SÅ hett just nu...!")

Nej, troligen inte. Men när min förtjusning över den udda kollektionen lagt sig kändes det som om någon stulit något från mig. Stulit det, och gjort om det till något jag inte längre tyckte om. För trots den kompletta oförståelse jag mött hos min omgivning apropå mitt intresseområde skulle jag aldrig vilja se det behandlas som en kommersiell fluga, något nytt som kan sälja för att det är unikt och annorlunda. Snälla, låt zombier vara zombier och inte något som kan reduceras till en trend som axelvaddar och spetsiga pumps.

2 Comments:

Blogger Everydaybi said...

Vilken underbar bloggpost! Du skriver så himla kul och bra!

15 februari, 2008 20:47  
Blogger Eibon said...

Jag tackar! Kul att mitt raljerande kan glädja, jag ville mest ha ur mig min besvikelse.

16 februari, 2008 00:30  

Skicka en kommentar

<< Home