onsdag, mars 26, 2008

Hekate, min lilla kattprinsessa.


Idag har jag haft migrän, troligen p.g.a att jag nojjat över salstentan jag ska skriva imorgon. När jag till slut bestämde mig för att det mesta satt där det skulle och tänkte det var dags att slappna av föll migränen över mig som en våt filt. Inte mycket att göra mer än att krypa ihop i en boll på soffan.

Då, när jag ligger där och tycker att det mesta är eländigt och trist kryper en liten grå kisekatt in under filten, kurar ihop sig i en boll på min mage, spinner och är varm. Nån vetenskaplig undersökning jag läste om hade visat att kontakt med husdjur sänker pulsen och ökar välbefinnandet. Det är så sant som det är sagt. Katter gör under för humöret.

Därför är jag fullkomligt med på idén som kläckts i Tokyo, att ha ett café där man kan fika tillsammans med katter. Tänk att sitta där med en kopp thé, en bok och en massa mysbollar smygandes omkring. Nästan värt en flygbiljett till Japan bara för det.