fredag, april 11, 2008

Innovation, när den är som bäst.


På måndag ska jag presentera en hållbar produkt för mina medstudenter på A-kursen i Miljöstrategi. Produkten jag ramlat över på Treehugger, en sida som samlar information om gröna produkter, är fullkomligt briljant. När jag får ett jobb och en lön ska jag äga en, utan tvekan!

Prylen jag valt för min presentation är en väska med flexibla solpaneler på ena sidan, som under tiden man vistas i soljus laddar ett batteri. Batteriet kan i sin tur sedan användas till att ladda t.ex mobil eller mp3-spelare.

Utöver att vara en källa för förnyelsebar energi produceras väskan enligt filosofin Cradle to Cradle, dvs. alla ingående delar ska vara antingen bilogiskt nedbrytbara eller möjliga att återvinna. Mer information om väskan finns på Noonsolars hemsida. Som jag förstår det finns dom bara i USA, så det blir till att importera en när den dagen kommer.

2 Comments:

Blogger Everydaybi said...

Vilken briljant idé - dessutom garanterar det att ens mobil eller mp3-spelare aldrig sippar pga batteritorka.

13 april, 2008 14:49  
Blogger Eibon said...

Visst är det lysande!? Har du kollat in William Mc Donough och hans gröna arkitektur? Tänk om alla kunde få chans att bo så....

13 april, 2008 14:56  

Skicka en kommentar

<< Home