torsdag, november 09, 2006

Vardagskapitalism for dummies.

Idag släppte H&M årets kollektion i samarbete med någon/några av Europas största designers. Precis som tidigare år var det upplopp på H&Ms butiker över hela landet. Jag var inte där, tack och lov, men jag kan med lätthet föreställa mig den lynchstämning som rådde bland köpsugna kunder.

När jag nu, 6 timmar senare, loggar in på Tradera hittar jag 39 (!) poster med kläder från Viktor och Rolf by H&M som folk auktionerar ut till högstbjudande. Många av dem är identiska och från samma säljare. Jag kan nästan se dessa människor framför mig: hur de köat i timmar för att komma in och sedan väl där, som om det gällde livet, roffat åt sig allt de kunnat i folkhavet- vad spelade mindre roll- bara de kunde sälja det vidare dyrt.

För mig är hela företeelsen vårt samhälle i ett nötskal. En rad människor med pengar köper saker dom varken vill ha eller behöver, enbart för att kunna sälja dom vidare till ett högre pris när den specifika varan tagit slut. Detta till människor som tror sig vilja ha och behöva sakerna, eller i andra fall verkligen gör det. Hur folk hamstrade Tamiflu under hotet av fågelinfluensan är ett exempel på det senare.

Jag har läst om konserter där i biljetterna tagit slut på minuter, bara för att lika många minuter senare dyka upp på svarta marknaden till tiodubbla priset. När IKEA nyligen släppte ett antal reproduktioner av kända konstnärers verk hände EXAKT samma sak som med H&Ms kläder idag. Det verkar dessutom gälla alla fomer av varor: kläder, influensavaccin, spelkonsoler, underhållning och konst från ett möbelvaruhus.

För mig är det fullkomligt uppenbart, och blir ännu tydligare för varje "superexklusiv limited edition" som hypas upp och sedan bjuds ut till oss konsumenter, att människans själ är girig, ful och oerhört lättlurad. Vi är inte ett dugg bättre än de djur vi säger oss stå över. Det gäller att äta eller att ätas, trampa på andra för att komma upp själv. Och att konsumera de massproducerade "exklusiva" varor samhället lovar kommer ge oss den originella identitet vi så desperat letar efter.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Välkommen till verkligheten. 50 % av mänskligheten är ond och självisk och ganska dålig när allt kommer omkring. Men tyvärr - så länge de andra 49 % är helt dumma i huvudet så får dom hållas. Det enda vi - den resterande smarta procenten - kan göra är att tyst vänta ut dom. Dom äter nog upp varandra snart.

Man kan också ta en kopp kaffe sålänge.

10 november, 2006 10:18  
Blogger Eibon said...

Mmmm...

Vill du ha en kaka till? Jag kan baka. Det kanske är nåt bra på TV medan vi väntar?

10 november, 2006 12:05  

Skicka en kommentar

<< Home