fredag, mars 09, 2007

Att vilja men inte orka.

Har tänkt skriva ett inlägg i flera dagar nu angående verklig repektive virtuell rumslighet. Går och lurar på om vi inom en inte i en framtid inte alltför långt bort kommer ha de hjälpmedel som krävs för att vi ska kunna tala om en virtuell multisensorisk arkitekturupplevelse.

Det som väckte tankarna var den video Sony släppt i dagarna som visar den virtuella hemmiljö varje spelare som köper en PS3 får en egen av, ett hem att inreda, bjuda hem vänner till, visa film och troféer i m.m. Dessutom läser jag att Swebank ska öppna kontor i Entropia, där man ska kunna ta ut PED (spelets valuta) mot verkliga pengar.

Jag ställer mig frågan hur lång tid det tar innan folk börjar anställa arkitekter för att rita byggnader i virtuella världar som dessa?

Eftersom jag ser rosa elefanter såfort jag inte ligger och halvsover på soffan får en vidare utveckling av det inlägget vänta. Tills influensan är över i alla fall.

I helgen är det Sci-Fi-mässa i malmö. Vi går varje år hela familjen och nördar loss så det stänker om det. Hoppas jag blir frisk till dess. Hoppas! Hoppas!

4 Comments:

Blogger Everydaybi said...

Åhhh, jag längtar efter att få träda in i Entropia, men tills jag lämnat Lund går det inte för sig. Jag hinner inte. Krya på dig! Har inte influensa men är däremot förkyld.

13 mars, 2007 21:26  
Blogger Eibon said...

Det börjar ordna upp sig nu.

Har varit uppe och skuttat i ett par dagar och känner att jag börjar få krafterna tillbaka.

Du har testat Entropia alltså?
Det skulle jag aldrig våga. Jag känner mig själv. Risken finns att jag skulle försvinna helt in i hittepå-land. :)

13 mars, 2007 22:14  
Blogger Eibon said...

Vad tror du förresten? Tror du folk kommer börja betala för att få arkitektritade hus i Entropia?

En Zaha Hadid för att knäcka grannkontoret? (kanske händer det redan och jag funderar kring det uppenbara)

13 mars, 2007 22:18  
Anonymous Anonym said...

En godbit för okulär besiktning:
The Role of Architecture in Video Games

Gammalt men intressant.

13 mars, 2007 22:53  

Skicka en kommentar

<< Home