torsdag, maj 01, 2008

Professor Kalkyl Strikes Again!

Imorse regnade det rätt ordentligt, men Hekate ville som vanligt ut i uteburen och kolla så att allt stod rätt till i trädgården. Jag släppte ut henne och förvånades över hur länge prinsessan faktiskt kunde tänka sig att sitta där, trots att det regnade på henne.

Under tiden bakade Linus och Billen scones (19 portioner, tillräckligt för att mätta en liten Ukrainsk by) och jag försökte reda upp lite röra i köket. När katten tröttnat på regnet släppte jag in henne och fortsatte plocka disk och torka bänkar.

När jag nästan var klar i köket slog det mig: hade jag inte öppnat sovrumsfönstret på andra våningen på vid gavel för att vädra när katten satt i trädgården? Hmm... jo... visst gjorde jag väl det?

När det alltmer började verka som om katten inte fanns i lägenheten började jag smått gripas av panik. Jag sprang upp och ner och ropade på henne, medveten om att hon 9 av 10 gånger ligger under en soffa och låter bli att svara bara för att hon tycker det är kul att se mig springa.

När jag till slut kom att titta ut genom sovrumsfönstret satt hon där i regnet på grannens förrådstak. Billen försökte kalla ner henne till altandörren vilket ledde till att hon flyttade sig från det förhållandevist trygga taket till den tunna, tunna rulle som är den hoprullade markisen över vår uteplats. När jag lyckats kalla tillbaks henne till förrådstaket från sovrumsfönstret fick jag till slut tag i hennes svans. Just där och då verkade det vara en vettig idé att försöka dra henne närmare genom att hålla i svansen och lirka. Det tyckte inte Hekate; hon blev rädd och irriterad.

Men, men. Sagan slutar lyckligt, och jag var troligen mer nervös än katten. När jag insåg att svanstaktiken snarare gjorde situationen värre lyckades jag locka katten att hoppa tillbaka upp på fönsterblecket så att jag kunde fånga in henne.

Utöver detta har jag idag:

1: fått besked att jag inte fått någon av det traineeplatser jag sökt och hoppats innerligt på att få och

2: upptäckt en potentiell vattenskada vid golvbrunnen i vår dusch.

Å andra sidan kan det väl då bara bli bättre från här?