tisdag, december 19, 2006

Lussebullar, PMS och Matisse.

I ungefär tre dagar nu har jag varit helt ur gängorna.

Hela helgen var jag ömsom arg som ett bi och ömsom tjurig som en treåring i trotsåldern.

Jag orkar inte göra hälften av vad har satt mig för och tål absolut inte att man säger emot mig. Helst skulle jag vilja gräva ett hål, krypa ner i det och aldrig komma upp igen.

Efter ett par dagar blir jag sedan ledsen. Bottenlöst, allvarligt, snudd på hysteriskt ledsen. Ibland hittar jag mig själv sittandes på soffan skälvandes av gråt åt Extreme Home Makeover. Hur absurt är det på en skala!?

Skulle det vara så att jag faktiskt har en del bekymmer, som nu, finns det inga gränser för vilka proportioner dessa bekymmer kan anta. Höna av en fjäder, hoppa över hindret innan man är framme vid det etc. etc.

Sen kommer jag på det, lika förvånad varje gång. PMS, det där alla pratar om och som ignoranta killar gärna drar upp såfort dom vill vinna en argumentation. "Har du mens eller...?"

Det är det det är! Jag håller inte, som jag tidigare trott, på att bli en förgrämd gammal tant som sprider bitterhet och pest i världen och jag håller inte på att bli en blödig amerikan. Jag ska ha mens. Simple as that.

Nu har tårarna torkat för idag. Billen är världsbäst på att öppna mina ögon för vilken dramaqueen jag är och får mig att skratta åt det. Jag har bakat 80 lussebullar, gråtandes, och kollat på Extreme Home Makeover och ER, också gråtandes.

Nu tänkte jag visa världen och mina bloggläsare Linus tolkning av "Fru Matisse". Jag är SÅ stolt över honom!

I helgen ställde han och hans skolkamrater ut sina versioner av Matisse på Staffanstorps Konsthall. (Jo, vi HAR en Konsthall, tro det eller ej. Ett 90-talsbygge som är nån udda form av blandning mellan vikingaromantik och kyrkobyggnad.) Utställningen heter passande nog "Matisse- och ändå inte"

En bild på förlagan hittar ni HÄR och allra överst i dagens inlägg finner ni Linus tolkning av målningen. Bilden till höger föreställer konstnären själv, stolt pekandes på sitt alster som tyvärr hänger lite för högt upp för att tillåta bilder tagna ur annat än grodperspektiv.

1 Comments:

Blogger Emmie Ann said...

Åh så duktig han är Linus! Och jag VET hur det är att ha PMS, tro mig! :)

22 september, 2008 17:02  

Skicka en kommentar

<< Home