tisdag, augusti 28, 2007

Konsumtion och ideologi.


Idag har jag konsumerat. Förutom att mitt underklädeslager dubblerats, vilket varit välbehövligt länge nu har jag köpt mig en sak jag absolut inte behövde, men som ändå kändes vettig.

Efterhand som tanken om konsumerismen som ideologi, och kritiken mot densamma, vuxit har trenden istället vänt mot en mer medveten konsumtion. Man söker kläder i organisk bomull och efterfrågan är enorm på väskan som INTE är en miljöfarlig plastkasse.

Mitt problem med vändningen det hela tagit är att det FORTFARANDE är frågan om att "Du är vad du konsumerar". Väskan jag ovan nämnt kommer från en leverantör vars övriga sortiment innehåller väskor som kostar fantasisummor och eftersom den tillverkats i begränsad upplaga betingar den fantasipriser på auktionssiter som t.ex Ebay, trots att den är förhållandevis billig i inköp om man skulle lyckas få tag i en i butik. I grund och botten är det samma ohållbara slit-och-slängmönster det handlar om, även om man försökt gömma det under ett budskap om miljömedvetenhet.

Människor som kör en SUV som drar drygt en och en halv liter milen går och svänger med sin miljövänliga väska och vill genom att bära den istället för en Prada verka miljömedvetna och ekologiska. I dagens samhälle är ideologi en handelsvara, något man kan utnyttja för att sälja en produkt och göra ekonomisk vinst. Mig personligen stryker det mothårs; det är kapitalism i dess fulaste form.

Och till sist: just idag har jag själv frivilligt blivit en del av hela spektaklet. Det danska företaget Pilgrim har sedan 2003 samarbetat med Läkare utan gränser genom att ge ut ett smycke varifrån vinsten oavkortat går till organisationen. För 269 kronor får man en silverpläterad jordglob i en kedja med en liten lapp inuti. På min lapp står det att jag genom mitt inköp ger 700 människor vatten i en vecka. Och det kan ju inte, hur man än vänder och vrider på det bli något dåligt.

3 Comments:

Blogger Everydaybi said...

Åhh, och jag som tycker att Pilgrims smycken är så trevliga, litet flickiga kanske, men ändå. Tänk att få köpa och känna sig god.

28 augusti, 2007 17:29  
Blogger Eibon said...

Jo. Jag håller med. Pilgrims saker brukar vara lite i sötaste laget.

Just detta smycket däremot är kanonfint. Väl värt 269 spänn som går till en god sak!

28 augusti, 2007 19:39  
Anonymous Anonym said...

Om man inte aktar sig så kan man välta små, små hus med sin nyinköpta kula.

Den uppmärksamme noterar länken jag har som "hemsida".

29 augusti, 2007 18:36  

Skicka en kommentar

<< Home