tisdag, september 04, 2007

Malmö Högskola: Projektledning

Idag var första dagen på höstterminens kurs: Projektledning 1-30.
Att ta mig till Västra Hamnen i Malmö istället för till Wrangelhuset i Lund kändes rejält märkligt och rätt nervöst. Att sedan dessutom slängas in i en grupp där inte alla är konstvetare var också lite skumt till en början: men tänk så mycket vi kan lära varandra!

Över lag verkar Malmö Högskola vara mer med sin tid än vad som någonsin skulle kunna sägas om Lunds Universitet. Att erbjuda samma kurser som man gjort de senaste 200 åren, något som verkar vara Lunds melodi rimmar illa med ord som "anställningsbarhet", "arbetsmarknadsanpassning" och "framåtanda".

Självklart ska man inte blicka så mycket framåt att man tappar bort det man har bakom sig. Men att luta sig tillbaka, tänka "Vi är Lunds Universitet, vi får studenter ändå..." och glömma bort att det finns en värld utanför de vita väggarna är, i mina ögon, att vara vårdslös med skattebetalarnas pengar.

Universiteten finns för att utbilda och generera ny kunskap genom forskning. Om man inte gärna anpassar kunskapen till den faktiska verkligheten eller låter den nå ut till övriga samhället blir det genast svårt för de som finansierar det hela; hela sveriges arbetande befolkning; att se vari nyttan ligger.

Så. En eloge till Malmö Högskola för intressant och användbart upplägg!

Utöver detta är jag glad att jag inte bor i Turning Torso, eller alls i Västra hamnen för den delen. Vilket eländigt blåshål det är!

2 Comments:

Blogger Everydaybi said...

Kul att få studera just i Västra Hamnen, jag är en gnutt avundsjuk på dig. Visst stämmer det med alla universitet, business as usual oavsett om det gagnar studenterna eller ej. Imorgon går programförslaget upp i institutionsstyrelsen. Min medutvecklare vid konstvet UU som är C-student har avsatt tid för att gå dit och driva igenom det på den nivån. Hon är mycket engagerad i det. Själv undervisar jag, men jag tycker det är roligt med bestämde studenter som utövar makt! Det är helt följdriktigt - utbildningen är tänkt för dem.

06 september, 2007 17:19  
Blogger Eibon said...

Jag säger det igen: Grattis Uppsala!

Ni har nyligen förvärvat en lektor som ser som sin uppgift att finnas där för studenterna, inte för att vinna godkännande inom den egna pyttelilla akademiska sfär densamme hör hemma i.

Hade fler varit som du, Bi, hade alla sveriges studenter bubblat att framtidstro och upptäckaranda.

06 september, 2007 19:24  

Skicka en kommentar

<< Home