torsdag, januari 11, 2007

Min nya månadsavgift till facket blir...

..., OM jag inte lyckas få dispens för att jag är studerande, 583 svenska skattade kronor.

Hade jag jobbat kvar i butik, där jag nått maxlönen 16000 brutto i månaden, hade nästan 600 kronor av min redan usla lön gått till fackavgift.

Fullkomligt underbart!
Fackligt engagemang blir i och med detta lite som ett gymkort: har du gott om pengar kan du unna dig ett medlemskap. Eller som en sjukförsäkring i USA. Har du råd att ha en försäkring finns något som fångar upp dig när du blir sjuk eller arbetslös. Har du det inte? Klara dig själv.

Ideologi är underbart och jag hade helst sett en 100%ig organisation av svenska löntagare i facklig verksamhet.

Men till syvende och sist: Ideologi går inte att äta och det betalar inte hyran.
Kanske får jag gå ur, så Reinfelt, hans posse och Svenskt Näringsliv får som dom vill.