måndag, januari 22, 2007

Vådan av att inte använda väckarklocka.

Helgen som gick var öronmärkt för avkoppling och avsaknad av måsten. Efter att ha gett 150% ett bra tag nu var vi båda mer eller mindre slut och tänkte unna oss lyxen att spendera en helg utan att göra något vettigt alls.

För att ytterligare känna behaget av att ha en helt tom kalender lät vi bli att ställa klockan på fredag kväll. Vi sover tills vi vaknar, helt enkelt.

Det gjorde vi. Vi vaknade kl. 15.00 på lördag eftermiddag! Skräckslagen kollade jag en extra gång på klockan men tyvärr ändrade det inte på det faktum att vi sovit bort nästan en hel ledig dag. Attans!

Efter att ha lagt tre timmar på att handla mat intog vi en kombinerad lunch och middag kl. 8 på kvällen och hela situationen kändes allmänt skum. Sen surade vi lite, båda två, över att vi sovit bort hälften av de timmar vi skulle njutit av att vara lediga på. Det enda vi har att säga till vårt försvar är att en kropp som sover så länge utan att vakna troligen behöver vilan.

Idag, måndag, har jag sett mig om efter böcker till min uppsats. Tyvvär verkar Merleau-Ponty vara en stöldbegärlig författare, så den bok jag helst av allt velat ha tag i för min uppsats verkar ha bytt ägare på ett otillbörligt sätt. "Förkommen" stod det i UBs register. Får se om jag har bättre tur via fjärrlån.

Den fina fröautomaten från Hammarplast jag full av förväntan köpte i november har legat totalt öde sedan dess. Inte en fågel har bevärdigat den med ett besök. Jag hade smått gett upp hoppet om att den någonsin skulle användas till det den var tänkt när det plötsligt hände.

När jag satt i bilen på väg in till stan idag ringde det på min mobil.
- "Det är en fågel i automaten!!!"
Billen har sett min desperation och nedslagenhet och ringde för att meddela den goda nyheten. Hoppas nu bara det kommer fler så jag får tillfälle att se det med egna ögon.